سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۷

حوزه/ برای پیشرفت فرهنگ قرآنی خلأ هایی دیده می شود و انتظار می رود نمایشگاه بعد از یک ربع قرن تجربه ای که پشت سر نهاده، از این معبر عبور کرده و مراحل جدیدی را آغاز کند.

حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی در حاشیه بازدید از بخش حوزوی نمایشگاه قرآن در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، با اشاره به جایگاه حوزه در ترویج فرهنگ قرآنی و تبلیغ گفت: تبلیغ کلید واژه مهمی در قرآن کریم است؛ به طوری که 11 بار رسالت پیامبر(ص) منحصرا تبلیغ اعلام شده؛ به گونه ای که انگار پیامبر(ص) هیچ رسالت دیگری به جز این که دین مبین اسلام را ابلاغ کند، به عهده نداشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: جریان تبلیغ همانند شریان های قلب است که روح دینی و معرفت دینی و رفتار دینی مردم را سامان و شکل می دهد.

تبلیغ راهبردی ترین و استراتژی ترین شان یک روحانی و دستگاه روحانیت می باشد

وی اظهار داشت: تبلیغ راهبردی ترین و استراتژی ترین شان یک روحانی و دستگاه روحانیت می باشد، البته وقتی از تبلیغ سخن می گوییم انواع تبلیغ مد نظر است، به ویژه تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ سنتی منبر بدون غفلت از سایر مجاری ارسال پیام به مخاطب مورد توجه می باشد.

حجت الاسلام بهمنی یادآور شد: حضور حوزه در چنین مجموعه هایی همچون نمایشگاه های قرآنی، می تواند وجهی از وجوه حوزه را نشان دهد، اما بر این باورم که باید در آن نوآوری صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: این بخشی که به طور مستقیم خط انتقال معرفت با مخاطبان ایجاد شده به طور شفاهی و چهره به چهره ارتباط برقرار می کنند، با نشاط ترین و نورانی ترین بخش حوزه و حتی در همه بخش های نمایشگاه است.

نماینده مجمع تخصصی پژوهش در انجمن خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: یعنی آن جایی که شماری از دانش اموختگان حوزه و معرفت یافتگان حوزه به طور مستقل و برابر نیازهای مخاطبان معطوف به نیازهای مستقیم و طبیعی و واقعی آنان معارف قرآنی و دینی را ارائه می کنند، خود دارای شکوه ومحتوا و نورانیت است.

وی بیان کرد: در جاهای دیگر علم سامت است و کتاب ها سخن نمی گویند، اما این جا در سایه تبلیغ نیز علم گویاست و ارائه دین به شکلی گویا و شکلی عاطفی و صمیمانه و کریمانه صورت می گیرد.

حجت الاسلام بهمنی گفت: تبلیغ بزرگترین خدماتی است که حوزه می تواند به جامعه داشته باش،د کاش در نمایشگاه فضای بیشتری داشتیم و از کارشناسان بیشتری در نمایشگاه بهره مند می شدیم،  تا مردم مشکلات دینی خود را با حضور کارشناسان توانمند حل نموده و توشه معرفتی می گرفتند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در بخش دیگری از گفت و گو  در مورد بیست و پنجمین نمایشگاه قرآنی اظهار داشت: این حرکت بزرگ قرآنی بسیار ارزشمند است از آنانی که این حرکت را آغاز کرده و تداوم بخشیده اند نیز تقدیر می کنیم.

در پیشرفت فرهنگ قرآنی خلاء هایی دیده می شود

وی با ارزیابی فعالیت های نمایشگاه قرآن تصریح کرد:برای پیشرفت فرهنگ قرآنی خلاء هایی دیده می شود و انتظار می رود نمایشگاه بعد از یک ربع قرن تجربه ای که پشت سر نهاده، از این معبر عبور کرده و مراحل جدیدی را آغاز کند.

حجت الاسلام بهمنی افزود: من جمله این تغییرات باید در نحوه ارائه آثار دیده شود، در واقع باید موقعیتی ممتاز برای آثار داشته باشیم ، برای همین منظور چند کار می توان انجام داد که اثری فاخر محسوب شود، درابتدا هر اثری اجازه ورود به نمایشگاه را پیدا نکند و در گروه های علمی بررسی و ممیزی شوند و آثاری که ارزش علمی مناسبی دارند در نمایشگاه عرضه شوند

با ممیزی علمی، ورود آثار فاخر به نمایشگاه ساماندهی می شود

وی تصریح کرد: بنابراین گاهی در آثار مطالب ضعیف و خرافی دیده می شود که شایسته نمایشگاه بین المللی نیست، این امر نیاز به ممیزی علمی دارد البته منظور ممیزی سیاسی نیست، بلکه تزار علمی آثاری که ارائه می شود مد نظر است تا یک استاندارد خاصی داشته و هر ناشری اجازه ورود با هر نشری پیدا نکند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: نکته دوم پراکندگی ارائه آثار است، پس یک سبد منابع علمی مطالعاتی چه برای متخصصان و چه افرادی که اطلاعات عمومی می خواهند ارائه شود، در واقع با این رویکرد، جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تامین سبد علمی و قرآنی اهالی کشور را به عهده می گیرد.

برای تامین سبد محتوایی مخاطبان باید گروه کارشناسی مستقر شود

وی خاطرنشان کرد:گروه کارشناسانی که مستقر می شوند می توانند در صحبت با افراد بازدید کننده از نمایشگاه، سبد علمی مورد نیاز ایشان را به آنها معرفی نمایند. با این روش،  به جای سردرگمی در آثار ارائه شده در نمایشگاه، فرد بازدید کننده آثار مورد نیاز خود را شناخته و می تواند به راحتی آن را تهیه نموده و از این طریق، ارائه محصولات علمی و فرهنگی در نمایشگاه از بی سامانی خارج می شود.

با ساماندهی لازم می توان منابع داخلی و خارجی را در اختیار متقاضیان قرار داد

حجت الاسلام بهمنی گفت: این طرح تا حدودی در نمایشگاه امسال، اجرا شده و در این طرح می توانیم به طور هوشمند و تخصصی مخاطبان خود را به صورت حرفه ای پشتیبانی و منابع داخلی و خارجی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha